Alla inlägg under maj 2014

Av Patricia - 31 maj 2014 22:23

Vilken dag jag har haft!

Upp tidigt imorse och fixa i ordningen packningen och mig själv inför Sofias möhippa i Arvika o Karlstad :D

Väl framme hade vi alla vita t-shirts på oss som vi skrev, Tour de Sofia, på!

För hon älskar att cykla och fick dagen till ära en rosa söt barncykel ;) Kläderna var ett par cykelbyxor med inbyggda kuddar i, lite brottar stuk på dom ;) en snygg neonrosa tyll kjol och en cykelhjälm med slöja :) super snygg!

Denna cykel cyklade hon på hela dagen, till och med inne på mitt i city i Karlstad ;)

Det som är så roligt med Sofia är att hon bjuder på sig själv och det gör så att möhippan och all planering som hennes brudtärnor har lagt ned värt det hela! Allt blir så mkt roligare då!

Dagen bjöds på poledance (skitkul och jobbigt), lunch i stadsparken och lite hyss på stan ;)

 


När klockan blev 15 var det dags för mig och dundra hemåt för att göra mig i ordning inför lille Texas dop som också visade sig vara ett bröllop :) (vilket jag visste om med inte fick säga något om det ;)

Men även om jag visste om det så rann det glädje tårar nedför mina kinder när

Mirja kom gående ner mot Christian <3

Och när dom sa löftena till varandra var nog inte ett enda öga torrt!  


 



Två vackra flickor som plockade blommor hela kvällen, Julia och Irma :)

 


 

Tack för att jag och min familj fick vara med och dela kvällen med er <3

Arvid och Irma är i bakgrunden någonstans :)

UNDERBART!

Av Patricia - 29 maj 2014 15:17

...så långt ögat kan nå!

Toppen väder, varmt och skönt! Inte för varmt, utan mer behaglig värme :)


Arvid och Olof är på rally cross på westom, dom for redan halv nio imorse och jag har inte hört ett ljud från dem så de har det säkert bra :) Irma ligger och plaskar i Ivars bebisbalja här på gräset, Ivar sover sin eftermiddagslur i skuggan och jag sitter med datorn i min halvfärdiga paviljong och njuter :)


Har ju inte direkt varit duktig med att uppdatera här så jag får väl bättra mig ;)


Idag har vi även vart på Saras jobb uppe på glaskogen :) där köpte jag och Irma glass, Ivar tog nog halva min.. Inte så lätt att ha honom i knät utan att han knycker från mig längre ;)


Sprutan som Arvid fick gick jättebra, han blev lite bekymrad när bvc sköterskan sa det till honom och han frågade e massa saker om sprutor, men sen så satte han sig i mitt knä och jag höll i hans armar och pussade honom i nacken.. Jag tror att jag var mer nervös än vad han var.. Underläppen började darra lite grann efter hon satte på plåstret men inget mer :) så otroligt duktig kille! Är även nöjd med att jag inte berättade för han så slapp han all ångest i förväg <3

Efter sprutan var det dags för sommarfest på förskolan :)

Arvid ska ju börja förskoleklass till hösten så han och hans jämnåriga kamrater fick komma fram till villekullas personal och ta emot en Ica kasse med hemliga saker i :) I den fanns det en påse med spelkulor, en cd-skiva med kort på Arvid och hans tid på förskolan genom alla år och hans pärm som personalen har sparat en del teckningar så jag och Olof kunde verkligen följa hans utveckling :) JÄTTEKUL :) man blir tårögd när man tänker på att nu ska vår lilla bäbis börja skolan och fritids.. vart tog dom 6 åren vägen? uhj..

Skattjakt och korv med bröd bjöds det på, sen hade vi med oss jordgubbar, kex och bullar i picknicks korgen :)


Oj vad solen bränner på axlarna, har nu tagit bort banden från bh och linnet för jag vill inte ha ränder där, inte snyggt när jag ska ha vissa klänningar inför dop och bröllop framöver :)


I förrgår var jag och grannen Sara hemma hos Mirja på Me&I party, många fina kläder till vuxna och barn men snål som jag är köpte jag inget den här gången, känner att pengarna ska jag lägga på något annat än ett klädesplagg.. Men alltid lika trevligt att få komma hem till Mirja, go fika och trevligt sällskap :D


Igår fick jag ett konstigt ryck, först så var vi hemma i Boda och härjade runt, men sen när jag kom hem så skulle jag cykla! Och det gjorde jag, hela 9 km på 30 min :) vet ej om det är bra eller dåligt, kanske medelbra, men jag är så stolt över mig själv, för jag har inte cyklat på evigheter och livrädd var jag i utförsbackarna och speciellt när man skulle svänga eller korsa en väg! Men jag trampade på! Vet ej om min cykel är för liten för mig, kändes så i vissa lägen men inget som hindrar precis! en tur ikväll får det bli igen :) synd bara att min rumpa gillade det inte, men den får vänja sig ;)


gräset skulle behövas klippas också, men det gör jag sen när Ivar vaknat tror jag, om inget annat dyker upp :)


I morgon blir det degerfors med den blivande bruden <3




Av Patricia - 28 maj 2014 19:16

Jag brukar alltid säga att man får ont i huvudet av att sitta inne en hel dag, men idag har jag suttit ute hela dagen och har ändå ont i huvudet ;) tur ändå att jag hade på mig solglasögon, annars skulle nog huvudvärken vara ännu värre..

Men nu har jag tagit panodil och nässpray (den hjälper mot allt) så nu ska det bli bättre!

Jag har nu efter alla år bestämt mig för att börja cykla (utomhus nu).. Jag vet att jag och Olof cyklade en gång runt Höge när Arvid var typ 1 år, och det är 5 år sen så det ska bli spännande att se hur bra balans jag har.. är en riktig fegis och är lite nervös inför detta ;)


Idag har vi vart i Boda och busat med Mangskogs flickorna :D jättekul!


jaja, ut o cykla :/

Av Patricia - 26 maj 2014 10:41

Många tycker det är så tråkigt och jobbigt att klippa gräs, men jag tycker det är toppen :) jag tycker om att göra det fint! Så igår, på mors dag, tog jag med mig Ivar ut på den åkbara gräsklipparen och så körde vi runt runt på tomten! Ivar tycker det är jättekul och håller i ratten och gör brum brum ljud samtidigt!

När Olof och Johan hade lekt färdigt i det nya tv-rummet tog dom med sig barnen till Nyhem för att hälsa på farmor och äta mat.. Jag tog då fram en annan mindre gräsklippare och gjorde kantklippning, klippte runt alla buskar och träd! Det kom en massa karlar från asylboendet och kollade vad jag höll på med när jag drog gräsklipparen upp och ner igen i slänten ;) tror inte dom är vana att se en kvinna göra ett "mansarbete" :) dom såg snopna ut men jag hälsade glatt och drog vidare ;) efter det var det klippning mellan alla stenar runt dammen, så jag kröp på knäna och klippte med en sax, blev så snyggt så!


Gött nu när solen skiner och vi behöver inte titta åt något trädgårdsarbete ikväll :)


Arvid och Irma är på förskolan och busar, efter det så ska vi direkt till stan och bvc, dags för 5½ års sprutan för Arvid.. har inte berättat för honom om sprutan än.. jag har ångest inför detta och vill inte göra honom nervös och rädd.. kanske fel av mig att inte berätta, men jag vill inte bära in honom från bilen och tvinga in honom på bvc.. Efter sprutan blir det förskolan igen :) då är det sommarfest! Korvgrillning och picknick :) ska bli mkt trevligt! Tur med vädret :)


Kort arbetsvecka för många den här veckan också :) på fredag ska jag bli med Marie och prova bröllopsklänningen och se om vi hittar någon tärnklänning åt mig i Degerfors :) sen blir det dop på lördag för lille Texas och på söndag blir kanske en tom dag ;)



Av Patricia - 23 maj 2014 13:37

På fredagarna brukar jag och barnen äta pannkakor till lunch, det är liksom rutin! Men idag när jag frågade om de var sugna på pannkakor till lunch sa de bägge två neeej, vi vill ha våfflor :P

Japp, stor variation här hemma ;) ikväll blir det tacos i vanlig ordning, Arvid har haft nedräkning sen i måndags på det ;)


Igår tog vi en promenads runda i både terräng, grus och asfalt ;) Mirja hade med sig Texas så hon hade det tungt emellanåt, men det ska man bara se som extra träning :D vi fick inte byta för hon ville köra själv ;) hehe! Själv gjorde jag några utfall i uppförsbacken!


Det blåser storm idag, fast det är skönt att luften rör sig när det är så varmt ute :)

Lille Ivar har fortfarande feber fast är piggare! Näsan hans rinner dock som en flod! Han ligger ute i vagnen o njuter :)

Många kan tycka att det är lite svårt med vad de ska ha på sig när dom ska sova ute nu när det är blåsigt men ändå varmt! Ivar står i skuggan, han har en body på sig (bomull) och bomulls filt över benen! Jag går ut och känner på han då och då, så inte det blir för kallt eller för varmt, lagom temp ska det vara, behaglig att sova i :)


Det cirkulerar på facebook om räddningar hit o dit av barn som sitter kvar i bilen när föräldrarna är inne och handlar.. Ofta handlar det om okunskap, man tänker att jag ska bara in fort, barnet sover, jag vevar ned rutan och springer.. Men man tänker kanske inte att det kanske är kö vid kassan.. Det blir fort varmt i en bil, extremt fort! Små barn klarar inte av sådan värme, inte stora heller för den delen, men spädbarn är känsligare (0-6 månader), så snälla ni, ta med barnen in eller stanna hemma tills ni har någon som kan se efter dina skatter så kan man handla då istället.. Detta cirkulerar alltid på sommaren men vad folk inte vet att vintern är farlig den också, men det uppmärksammas inte på samma sätt.. Du klär på dina barn overaller, mössor, vantar och hej och hå! Barnet somnar, du låter bilen vara igång med skön värme för det är ju 30 minus ute och så springer du, vad tror ni händer? Små barn gråter om de fryser, men inte vid värme, de tuppar av, värmeslag.


Det är bra att det uppmärksammas, ring polis om du ser ett barn i en bil som är hysterisk eller om barnet ser påverkat ut, skaffa hjälp inne på affären! gör vad som helst, men gå inte förbi och ignorera det inte!

Detta gäller såklart även för djuren.. OAVSETT ÅRSTID.

Jag har 3 ungar och dom blir alltid med in, oavsett hur jobbigt det kan vara eller bli ;)


Till något trevligare, jag LÄNGTAR till midsommardagen! Midsommarafton är barnens dag, då dansar vi, sjunger, busar och leker men på midsommardagen är det min och Olofs dag, kväll och natt ;) Då är det vuxen tajm i parken med alla goa vänner och bekanta! Årets höjdpunkt för oss i Glava! Låter kanske idiotiskt att vi som är föräldrar längtar efter en heldag med dans, sällskap och alkohol, men tyck det då, de ger jag blanka faaaaaaaan i ;) jag ger alltid mina barn 100 procent, men jag är fortfarande JAG, det får man aldrig glömma, glöm aldrig bort dig själv <3


Här har ni raggaren på ståstilla <3 han tog 3 steg igår i gräset och ställer sig upp bara så där utan att hålla i något! Liten blir stor <3

 


Ungarnas sommarkläder har kommit också, ska hämta dem när Ivar vaknar :) spännande!

Ikväll blir det en skogstur, kanske även lite löpning? :)

Av Patricia - 22 maj 2014 09:28

Inatt blev lille Ivar sjuk, han fick feber och är lite hängig idag! Han pillar väldigt i munnen så antingen är det tänder eller så har han ont i halsen :( nu ligger han ute iaf och sover, får se hur länge det går, bönderna är ute och härjar på åkrarna med stora maskiner, så det dundrar som bara den! ;)


Arvid och Irma är på förskolan och leker :)

Jag har beställt hem massa sommarkläder till barnen och hoppas att dom kommer idag.. Helt plötsligt blev de jättevarmt och ungarna hade inga kläder som passade.. Tur då att det finns internet och hemleverans! hehe


Igår kväll tog jag med mig fröken Jonsson på en långpromenad! Under promenaden åt jag 2 flugor ;) härliga sommarkväll ;) det kom några regndroppar dom sista km så då blev jag bitter för jag hade precis sagt: vilken skön kväll, riktig sommarvärme! ska hålla tyst om det nästa gång ;)


Igår hade Olof med sig en elbil hem från jobbet! Jag har vart lite skeptisk till dem, för man kan inte åka så lång utan att ladda dem, men den passar perfekt till som pendelbil till jobbet :D den gick så tyst och skitskön att köra! Rymlig var den också, lite ful framifrån men nätt o söt från andra håll ;) PLUS att den värnar om miljön!

något vi köper i framtiden när de har kommit längre fram i utveckling :D


En härlig bild på våra busfrön, tror dom längtade ut igår eftersom de stod så käckt alla tre o glodde ut <3

 


nu blir de sleepy hollow i solen :D en annan har det gött, ja är ju mammaledig ;)

 


Av Patricia - 20 maj 2014 16:22

Har inte gjort något alls idag, efter att jag lämnat Arvid och Irma på förskolan gav jag Ivar frukost och sen ville han ut till vagnen :) han är väldigt tydlig med vad han vill göra, han kryper mot ytterdörren och gnuggar ögonen och gnäller! Han blir så nöjd när jag lägger honom i vagnen då :)


Idag kommer Olof hem från Sthlm :) skönt att allt går åt det normala hållet igen!

Arvid har fotbollsträning i eftermiddag, hans farfar blir med honom så slipper jag dra med alla 3 barnen dit! Fast goa fröken Jonsson ringde förut och sa att jag kunde komma hem till henne med Ivar och Irma <3 Men jag tar med mig henne till stan sen och storhandlar när Olof kommer hem istället ;) hehe


Igår hade jag besök och till Irmas förtjusning så var det Frida! äntligen fick hon kompis ;) så jag och Ivar fick se på dockteater inne på hennes rum som Frida och hon spelade upp ;) hehe!

Sen kom Mirja och hennes två grabbar till Arvids förtjusning, han diggar Billy boy ;)

Det är lite trist att det går inte att prata ifred när man ses så sällan när barnen avbryter var femte minut, men nu kommer sommaren så då får vi få till tjejkvällar utan barn men med cider och vin ;)


En ny liten människa kom till världen tidigt denna morgon, kusin Ida har blivit mamma för andra gången till en liten kille :) stort GRATTIS! hoppas allt gick bra!

Måste åka och hälsa på alla bebisar innan de blir vuxna, lilla Noel har jag snosat på, nu är det lilla Ellen som står på tur <3


Min bebis växer ifrån mig, han älskar sin cykel och när man skjutsar omkring han på den så måste han låta:BrrBrrbrr! Men om jag tycker att nu kan v göra något annat än åka omkring på den så går han iväg med den själv ist ;)

   


Några bilder på vårt vackra träd utanför altan på framsidan :) luktar så gott!

   


Jag är ju mörkrädd, fast det har blivit bättre! Mycket bättre! Jag är inte alls rädd när jag är ensam hemma längre på nätterna, men jag går inte ned till källaren när jag är ensam..

Lampan nere i hallen fungerade när Olof åkte, men igår när jag tände i trappan för att hämta Irmas stövlar som stod på hyllan tändes inte lampan där nere i hallen, och den bytte vi förra veckan, hmm..

Då börjar mina hjärnspöken att spöka ordentligt i skallen på mig!

"Någon har skruvat lös den och vill att jag ska komma ned dit och kolla varför den inte lyser.."

HAHAHA, jag vet, urlöjligt! Men så tänkte jag då! Så jag skyndade mig och låste källardörren igen!

Idag när jag ställde tillbaka stövlarna så fungerade lampan där nere.. hmmm!!??!!

Jag låste fort som fan igen och så får min store starke man kolla vad som är fel ikväll ;)

Mig lurar ingen! Om någon vill anfalla mig så släck inte lampan för jag går inte till mörker ensam ;)

Av Patricia - 19 maj 2014 11:08

Denna helgen sprang förbi! Vi har inte gjort så mycket mer än vart på kalas ;)

I fredags kommer jag inte ihåg vad vi gjorde.. hmm.. vilket dåligt minne jag har!

Men i lördags åkte vi först hem till stolpen 1 och gratulerade Tuva och Tino som har fyllt 4 respektive 2 år :) Ungarna hade skit kul, framförallt Irma som vill bo ihop med Tuva :) go fika fick vi och alla glada ;)

Efter det kalaset var det fort hem och göra sig i ordning inför nästa partaj! Olofs chef har fyllt 70 år och det skulle firas med ett överraskningskalas på hans jobb :) Där fick vi grillat och det var skit kul, fast jag var nykter ;)

Jag skratta så jag trodde jag skulle kissa ner mig ett par gånger! Förstår varför Olof älskar att åka till jobbet varje dag :) vilket härligt gäng!

Jag åkte hemåt och avlöste mamma och pappa som var här hos trollungarna runt 21 och Olof vinglade in strax efter halv 4 på morgonen efter ;)

Men ingen ro eller rast för honom, jag fick upp honom strax före 11 för kl 1 skulle vi åka iväg på nästa kalas :)

Lilla Svea fyllde 1 år och blev stora tjejen :)

Där fick vi hamburgare och våra ungar åt så det stod ut genom öronen på dem ;)

Jag tog med mig trollen hem runt kl 18 och Olof åkte strax efter oss mot Stockholm för att gå på kurs igen.. Han kommer hem imorn kväll.. känns så trist att vi knappt hann prata med varandra igår, men får ta igen det imorn :)


Arvid och Irma är på förskolan och har det kul :) Ivar ligger ute i vagnen och myser! Jag ska se på hem till gården ;)

Efter förskolan åker vi hem till fröken Jonsson och leker med hennes killar och jag ska äntligen få kolla in de nya rummen :) :) så nyfiken på dom!


Ikväll kommer Frida och håller mig sällskap <3


Måste ta tag i motionen när Olof kommer hem! Jag kör igång på onsdag, promenad varje kväll får de bli nu! Har vart lite lat på sistone ;)

Ovido - Quiz & Flashcards