Alla inlägg under oktober 2013

Av Patricia - 16 oktober 2013 15:00

Idag var det fotografering på förskolan! Mina barn är egentligen lediga på onsdagar, men jag ringde imorse o frågade om jag kunde byta dag ist :) tror inte arvid o irma skulle ha blivit så glada om de bara fick gå dit till alla kompisar för att ta kort o sen hem direkt efter ;) så imorn har vi sovmorgon!

Enligt personalen gick korttagningen jätte bra, syskonkort o enskilda :) väntar med spänning på att få dem klara på kungsfoto så man kan gå in o beställa o kika!! :)


Idag har jag lagt shaken på hyllan! Ivar är inte ok i magen, han bajsar väldigt mkt efter att jag har druckit dem.. Igår tog jag den sista kl 16 o han bajsade hela kvällen efter det.. Visst, han har bajsat idag med, men det är en tjockare konsistens o färgen blir mer senap ist för grön :D så vi får se.. ska ta shaken igen på måndag, blir han dålig igen så vet jag att det är ingen idé så länge jag ammar att dricka shake! men men..

Eftersom min frukost o ett mellanmål blir annorlunda nu hoppas jag inte att det ska påverka min viktnedgång.. jag klarar inte av att äta havregrynsgröt! Då är jag hellre TJOCK! så imorse blev det ett sportknäckebröd, med lite smör o skinka, ett kokt ägg o en mandarin :) mellanmål en banan o lunchen stod Sara för idag:

skivad korv (salt o pepparkorven som var en godkänd korv ;) med sallad, fetaost, paprika o gurka :) sen lite efterrätt som var en halv brownie bar från nutrilett ;) den var farligt god! Andra halvan tar jag nu till mellis, med ett ägg o en frukt!

Middag blir det kassler gryta, potatis o grönt till! mmm :P


Träning ikväll :) styrkan! jag fryser så väldigt idag så de ska bli skönt att få svettas ;) en kort promenad hann jag med tillsammans med Sara :) Pappa ska hämta min träningcykel i mangskog, eller om vi gör det imorn? Jag törs inte gå ut o gå nu på kvällen.. för det första är det älgjakt, uppjagade älgar o andra djur ;) sen flyttar det in många många många främmande människor så jag avvaktar o känner av stämming först! tyck vad ni vill om det, men ni bor inte här o ser vad vi ser o hör framförallt.. förra gången var ett fiasko av många olika skäl, varför skulle de bli bättre nu? bara en massa bråk o tjafs.. hemskt men sant. Man skulle vilja göra så mkt för andra människor, men jag har min egen familj att ta hand om i första hand, själviskt? nej, det är vad de flesta väljer att göra..


så jag cyklar i källaren, nära till duschen också ;)


Arvid o Irma delar nu rum nattetid, båda två har helt plötsligt blivit mörkrädda :) så söta! De sover som stockar nu, bara Ivar som lever rullan o myser i dubbelsängen med mig o Olof :)


väntar på spännande nyheter också, får ont i magen av all väntan o oro, hoppas allt går bra <3

Av Patricia - 14 oktober 2013 23:00

-0.5 kg denna vecka.. inte så mkt som man vill o hoppas på! men sakta o säkert ska de väl gå neråt.. men när man sliter så hårt för att äta nyttigt o allt, man rör på sig mer så vill man gå ned fortare! men allt har sin tid! hälsosam viktnedgång är det i alla fall :)


Arvid är mörkrädd, vilket har smittat av sig på syrran! Så nu står Irmas säng inne på hans rum :) dom är så söta! De bråkar så mkt men är så beroende av varandra o de ger varandra trygghet <3 hoppas på en lugn natt!


natti natt

Av Patricia - 14 oktober 2013 10:08

fan. fan. fan. känner igen symtomen.. armar o ben domnar bort, även vid vila! Känns som mjölksyra, vilket innebär att blodet är dåligt syresatt, vad syresätter blodet? järn..när jag reste överkroppen upp igen efter att ha stått med huvudet lite neråt för att kolla vad som fanns i skåpet, såg jag en massa bananflugor, det konstiga var att de såg glittrande eller brinnande ut så jag började veva omkring mig.. vrt fan kom dom ifrån tänkte jag, äckliga flugor! Men insåg att det var inte bananflugor utan att ögonen såg bara det... svårt att förklara! Om man stirrar in i solen eller en lampa o blundar så ser man svarta prickar eller liknade, så var det för mig, fast med öppna ögon :(

Detta gick jag igenom efter att vi fått Irma, tillslut så vaknade jag upp på golvet tidigt en morgon... jag tuppade av! Men efter Irma så hårdbantade jag, åt dåligt, tränade för hårt! tror även att jag ammade Irma då o då.. Vilket resultatet blev kraftig järnbrist, fruktansvärda dåliga värden av bl.a B12, vitaminer, mineraler.. kroppen mådde skit!

Precis så som jag har det nu började det, VARFÖR?? :(


Jag äter bra, nyttig mat! Fisk, kött, fågel, potatis, ris, grönsaker, frukt - kolhydrater, protein o fett. Det som kroppen behöver. Jag känner mig mätt, äter 5 mål om dagen! eftersom jag ammar äter jag lite mer oavsett om jag känner mig mätt! Jag tar även järntab o vitaminer för ammande kvinnor! Jag har tagit bort vetemjöl, halvfabrikat, snabbmat o sötsaker! Varför skiter det sig? jag känner stor frustration o är faktiskt ledsen.. Betyder detta att in kropp mår bättre av allt snask, pizza o strips som jag i stort sett levt på? Min kropp stöter tydligen bort nyttigheter :( jag är verkligen onormal jue..


Ivar bajsar konstant, direkt efter han ätit.. grön tunn bajs, luktfri.. Men han har inte ont i magen, för han är glad o nyfiken, sover gott o äter bra! Han blir mätt fort o äter inte så ofta, går 3 timmar emellan så bröstmjölken måste vara fet o fin iaf! Läste på olika bebis sidor att bebisar som ammar bajsar ofta upp till 14 gånger per dag, gärna efter amning, allt från brunt-gul-grön bajs.. Jag vill amma, eftersom det fungerar så jävla bra den här gången och han är så nöjd.. men bvc rekomenderar inte dieter vid amning.. men jag går ju inte på nån direkt diet? jag äter allt som livsmedelsverket rekommenderar ammande kvinnor! så han kan inte reagera på det heller tycker jag, shaken trodde inte min bvc sköterska skulle ha någon betydelse, hon hade inte restriktioner om det.. Utan det är antagligen tänder som spökar o att hans tarmflora är lite i obalans just nu, vilket var helt normalt! Så länge Ivar inte får ont, eller något annat så kommer jag att fortsätta. Ska prova ta bort en shake på dagen o se om bajset blir bättre, blir de inte det på några dagar så är det något annat! Han blir så röd i lilla rumpan, men Olof köper med alovera våtservetter o mer blöjor, nakenfis får han också vara ofta o länge :)


Vägningen ikväll! spännande!

Av Patricia - 13 oktober 2013 15:14

...Imorn är det dags för vägningen igen! Är skit nervös, hoppas ja har gått ned 2 kg denna vecka också. Det är ett utav mina mål, -2 kg i veckan!

har rört mig mkt mer den här veckan, har verkligen haft lusten o styrkan till att göra det :) hoppas det fortsätter i samma takt! Ikväll blir det BOX! yes, fan va kul! speciellt när bästa Jonsson hänger på oxå :D


Arvid är nu på "bio" i byggekontoret ;) på andra sidan häcken, skulle de se idag.. tror han vill hem strax!

Eftersom Irma inte fick bli med, får hon ha bio hemma :)

Ivar sover ute i vagnen, han är den enda som njuter av det fina vädret just nu :P


Nu har jag städat ute, studsmattan är borta, gräsklipparen 1, 2, 3, 4 st  är inne för vintern ;)


nervöst som sagt...

Av Patricia - 12 oktober 2013 18:02

Idag har det varit en kanon fin höstdag, verkligen! Strålande sol o värme! Tog en 5 km promenad med Ivar, Marie o Oskar runt 13 medan Olof var på barnkalas med Arvid o Irma :) ska ta en tur till nu, ensam för Ivar sover ;)


Idag var broder Andreas här och la in rören till golvvärmen :) så imorn blir golvet iaf klart! Gjorde middag till hela högen som hjälpte till (mer eller mindre) potatismos, varmkorv och sallad. Jag fick äta lite mos, mkt sallad o lite kassler efter som varmkorv är halvfabrikat, vilket är big no no i kursen ;) en shake till frukost, kyckling o ris till lunch och sen en måltidsbar till mellanmål! Blir ngt mer att äta ikväll, de är ju faktiskt lördag! kanske kommer det folk så då blir de kortspel ;)


nu får jag kila iväg innan det blir mörkt!

Av Patricia - 10 oktober 2013 16:04

...eller något som man också kallar det för trotsålder!

Alla barn går igenom dessa faser genom livet, en del mer eller mindre.. Dom utvecklas, prövar, testar och lär sig rätt och fel! Alla barn agerar olika genom sina "trotsåldrar", på vår son Arvid märktes det knappt. Han försökte med att säga nej eller vill inte. Men aldrig att han ställde till med någon scen som att skrika, ligga på golvet o sprattla, säga fula ord eller liknade! I mitt yrke får jag träffa otroligt många barn som är i olika stadier i livet, bara för att man kanske jobbar med en barngrupp där alla är 5 år betyder det inte att de är lika mogna i sitt tänkande eller agerande. Alla barn uttrycker sig olika, en del med frustration, ilska, verbalt eller fysiskt som att slå, sparka, bita eller min favorit rivas ;) Detta kallas utveckling! Föräldrar kallar det "när i helevete ska detta gå över???"


Irma är en ängel, innerst inne.. Hon är duktig, kan mycket själv som att klä på sig, toalettbesök, talar flytande, är smart, har ett minne som inte är från denna värld, öm, kärleksfull mm..

MEN hon har en period just nu där jag och Olof får byta av varandra för hon driver oss till vansinne! Det är alltid tvärtom med henne, hon skriker rakt ut, kallar oss fula saker, vill inte, kan inte.. Det är en kamp mellan oss! hur ska jag göra?


Istället för ordet nej, du får inte, sluta med det där, skärp dig nu, ställ dig upp med mera frågar jag henne när hon skriker, bråkar, säger fula ord: Hur tänker du nu? hur ska vi gå vidare tycker du? Hur kan jag hjälpa dig? varför går det inte? med mera.. Istället för att jag ska visa vem som bestämmer här hemma frågar jag henne saker, försöker få henne att tänka o berätta, då måste förklara för mig vad som är problemet, hur kan vi lösa det härnäst?

Detta har lett till att ungen resonerar, reflekterar över vad som hände, får ord på sina känslor, lär sig konsekvenserna och det går att nå fram till henne! Skäller jag, skriker jag eller med en gång säger NEJ blir det bara värre för henne och hon exploderar. Hon måste få lära sig att uttrycka det hon känner på rätt sätt! Exempel:

Irma: Jag vill ha pannkakor NU!

Jag: Nej, idag blir det köttbullar o potatis.


Detta leder till en mkt frusterad liten människa som faktiskt vill ha pannkakor! så vad gör hon? hon reagerar på det vis hon kan! hon tjatar, skriker och jag är dum och hon vill aldrig mer äta pannkakor. Typiskt. Jag förstår henne, vill jag ha choklad o nån skulle säga nej till mig skulle jag också bli sur ;) men vi har ju lärt oss hantera det.. vissa iaf ;)


Irma: Jag vill ha pannkakor NU!

Jag: mm, det låter mumsigt! Men tror du inte att det blir bättre med pannkakor ikväll eller imorgon? mamma har ju redan börjar med maten, du kan väl hjälpa mig att rulla köttbullarna?


Där kan det hända två saker, antingen ett utbrott eller att hon faktiskt reflekterar över vad jag sa o vill faktiskt hjälpa till, vilket jag vet att hon vill, för är en hjälpsam person :) Det är just det, barn vill ha uppmärksamhet, dom behöver det, längtar efter det! bästa sättet att ge dem det är att låta dem vara med, se dem, röra vid dem, prata med dem! Utvecklingsfasen är tuff, jag beundrar alla mammor o pappor som sliter av sig håret för att få det att fungerar hemma, men det går över! Nästa fas står vid dörren o den blir säkert lika härlig ;)

Av Patricia - 9 oktober 2013 13:59

Ikväll är det dags för träningen igen :) men först en promenad innan styrkan ikväll kl 19 :) hoppas nån hänger på!


Dagen idag började inte riktigt som alla andra dagar, blöjorna till Ivar var nästan slut!! Bara 3 st kvar! så fort i med frukosten till barnen och en mumsig shake till mig och sen iväg till stan för att köpa blöjor! tänkte även hälsa på min mormor, men hon skulle iväg o stå i "affären" som hon kallar det.. Hon står i klädboden på frälsningsarmén o säljer beg.kläder ;) mkt skit därinne kan ja tala om för er!

Även leksaksaffären fick det bli då det är barnkalas för två flickor till helgen på församlingshemmet :) Arvid ska dit, jag och Irma får hitta på ngt annat så länge..


Lunchen idag bestod utav kasslerbitar, morot, gruka, fetaost, sallad, ägg o paprika ;) magert o gott! Men allt som ska vara på tallriken var med - Grönsaker, protein, fett o kolhydrater! mkt smarrigt!


Middagen gör jag runt 16 till gubbe o ungar, köttfärslimpa o potatis! Jag äter det efter träningen sen :) tar en shake runt 16 ist!


tvätten är borta, disken är klar och nu väntar dammsugaren på att få röra på sig ;) fast Ivar får vakna först, är rädd att jag inte hör han när han vaknar, vill inte att han ska behöva skrika o gorma för att jag ska komma! Kan vara kul att få möta en gosig nyvaken liten kille med det vackraste tandlösa leendet istället för en hysteriskt bebis! :P


ska ringa till mamma sen också, har inte pratat med henne sen i fredags då hon jobbar i norge :( en mammagris är jag att ibland ;)


hej svej!

Av Patricia - 8 oktober 2013 14:17

Jajemän! -2 kg på 6 dagar, det är faktiskt inte dåligt! Allt genom att äta långsamma kolhydrater o 20 min promenad varje dag! Känner mig mkt nöjd och ännu mer taggad nu när jag har köpt en ny smak på shaken :)


Cookies and cream från Herbalife :) den gick nästan för lätt ned för jag är mkt sugen på mer utav den!


Vi är 11 personer i kursen och sammanlagt har vi gått ned 17 kg på 6 dagar, och då var två utav kursdeltagarna inte med igår så vi vet hur mkt de har gått ned :) Heja gruppen!


Dag 8 idag :) frukosten bestod utav en shake! Sen lämnade jag och Ivar de större på förskolan och åkte vidare till stan! Vår lille man blir bara större o större, så han behövde nya bodys :) 5 st fick han, plus vantar (utan fingrar o tumme) o ett par raggsockor :)

jag hade med mig ett kokt ägg som jag åt innan jag for till Sara för att få en god god kycklingssallad :) starx blir de en shake till och sen en middag! men först 3 km promenad innan den!


kanske kommer min äldsta bror ikväll o lägger golvvärme så vi kan bli färdiga med golvet på utbygget :) får nog åka in till biltema och köpa kontakter och sånt för sen ska elen dras! de går fort nu! yeay!


Go me! :P

Ovido - Quiz & Flashcards