Alla inlägg den 23 oktober 2013

Av Patricia - 23 oktober 2013 14:33

fått journalen från bb för nån vecka sen.. många gånger har jag läst den, det gör fysiskt ont i hjärtat när jag läser den.. Har frågat Katarina o Olof om detaljer men de kommer inte ihåg, olof var rädd för att förlora mig medan katarina var så fokuserad på att hålla mig lugn för hon visste vad det kunde vara o ville inte oroa mig o olof <3 nedan följer utdrag från journalen som jag har försökt översatt med hjälp av google ;) Katta ska läsa den o förklara för mig också..


26-årig frisk kvinna, tidigare en PN och ett sectio (kejsarsnitt). Nu gravid i vecka 42+2 som kommer till förlossningen för induktion pga oligohydramnion (antar att det betyder dåligt med fostervatten, uttorkning) och överburenhet. Man startar förlossningen med syntonondropp och amniotomi (ta hål på hinnorna). Amnintomi gjordes och CTG patologiskt när värkarna startade men blev sedan normalt. (Ivars hjärtfrekvens sjönk drastiskt vid varje värk så de fyllde på med vatten genom en sond i livmodern.) Barnmorskan tillkallar undertecknad då Patricia har ont i magen mer än rimligt som startade akut för en timme sedan. Man noterar också blodigt fostervatten och barnmorskan har fått tre händer fulla med koagler från vagina som hon inte kan bedömma vart de kommer ifrån.

Undersöker patienten med spekulum. Tycker att cervixkanterna ser ruggiga ut men ingen direkt blödning därifrån. Bedömer blödningen kommer uppifrån. öppningsgrad 8-9 cm. Huvud långt över spinae. Beslutar mig för sectio akut i spinal.


Patienten i spinal som tagit väl. (Ryggbedövning). Går genom gammalt Cohensnitt, möjligt sitter detta något högre än cohen. går skarpt genom tjock fettvävnad, kommer till fascia (bindvävshinna) som jag börjar sätta en skarp incision på och drar och då glider det isär allting, kommer direkt på uterus (livmoder), där uterus ligger långt åt vänster, fenestrering finns över centrala delen mot vänster sida till där placenta kommer ut igenom. Utförskaffar ett gossebarn som initialt är något taget som ligger i vidöppet läge. Avnalas direkt och överlämnas till barnmorska. Placenta kommer ut av sig själv. Rentorkar uterus. Ser att en rift förekommer på höger hörn som går långt ner. Syr först riften fortlöpande med nollans Polysorb. Syr därefter hysterotomin i två lager fortlöpande. Rensuger bukhålan och noterar då att det sivar från höger hörn. Tillkallar Dr ...


Således frisk kvinna 111-föderska som startat på grund av överburenhet och oligohydramnion. Blödning som är ordentligt överkant i samband med buksmärta trots normalt CTG så misstänktes ablatio placenta (moderkakslossning). Detta kan konfirmeras i och med fenestration där placenta kommer lätt ut av sig självt därefter..


inga trevliga minnen direkt, smärtan kan man inte förklara! Värkarna var en baggis, jag hade skit kul o var stark, men när livmodern sprack så höll jag på att svimma, speciellt under värkarna! Inte nog med att man skulle ha värkar varannan minut, men hade det med en sprucken livmoder, fanns ingen paus mellan värkarna för smärtan var där, outhärdlig.. allt jag kunde tänka på var barnen, mina barn. uh va rädd jag var, det är inget man glömmer i första taget.. därför är jag kanske mer ömtålig när de gäller Ivar, kanske är löjligare, men det kunde ha slutit jävligt illa.

Av Patricia - 23 oktober 2013 13:16

Den minsta älsklingen är förkyld! Arvid o Irma är lite små snoriga, men de märks inte på dem på samma sätt som med Ivar! Han vill hela tiden vara på mig, han har svårt med att amma för han får ingen luft genom näsan vilket då leder till att han sväljer mkt luft när han väl äter som i sin tur ger magknip.. Men han är iaf glad, bara jag bär på honom o feberfri :) så de är bara att kämpa på o hoppas han blir bättre snabbt igen!


Dom stora busungarna fick åka till mormor o morfar en sväng.. mamma kom o hämtade dem :) Svårt att vara tillräcklig åt dem alla tre nu när Ivar blev så mammig :/ avgudar alla ensamma föräldrar där ute som inte har hjälp som jag har, hur dom klarar det vet jag inte! Men heja dom :D Pappa kommer hem med dem snart igen, då har dom iaf fått all världens uppmärksamhet o mitt samvete mildras lite <3


Idag har jag ett extremt sötsug, vilket alla kvinnor får en gång varje månad ;) att helamma tar bort menstrationen men sötsuget o hormonerna är kvar ;) hehe! Råkade klippa till Olof imorse när hans väckarklocka ringde! Han letar efter den varje morgon o alltid åt fel håll! Så jag skulle hjälpa till genom att peka vilket håll han skulle vända sig mot, men han reser sig samtidigt som jag sträcker ut armen i en arg rörelse o träffar han mitt på näsan ;) mohaha! Stackars han, men han hittade iaf kl mkt snabbare ;)


om jag kanske ska lägga Ivar i vagnen o ta en promenad? de är ju rena vårvärmen ute :) synd bara att de duggregnar konstant.. ser fram emot snön, de blir ljusare ute då åtminstonde!



Ovido - Quiz & Flashcards